Никога вече пристрастени. Как се случва промяната

Венцеслав Вутов

Откъси от книгата

Ако искате да отслабнете за кратко, авторът може, но няма да ви помогне. Защото подобна заигравка възстановява на по-късен етап различни по-лоши мазнини (т.нар. висцерални мазнини) и освен че е неетично, подобен бизнес изобщо не би трябвало да съществува, но неговите 98% неуспешния резултати го самоподхранват (неуспехите водят до нови участия на клиентите). Но ако искате да разберете защо не успявате да останете слаби и какво да направите, за да промените това- тук вече авторът може да бъде полезен. Ако искате да научите как се формират и променят навиците - също може да помогне. 

Ако искате да разберете как ви манипулират производителите на храни и как да отвърнете на удара, като бъдете знаещи потребители, отговорни за промяната, въпреки че вината за причините абсолютно не е ваша, тази книга може да стартира процеса.
За да се справите със затлъстяването или наднорменото тегло, трябва да се научите как да променяте навиците си, преди изобщо да почнете да избирате подходящата диета. Интересното е, че когато усвоите това умение, вече може изобщо да не се нуждаете от диета, защото ще сте променили храненето си, ще сте се справили с хроничното преяждане с джънк фууд и ще сте отслабнали неусетно. Но ако оставите навиците за накрая, няма никакво значение колко книги ще прочетете и дали ще откриете не само успешни, но и подходящи за вас диети- няма да успеете да отслабнете за постоянно. Този резултат ще се повтаря многократно, каквато и упоритост да проявявате. И ако още има хора, които не са ме разбрали, нека го кажа направо: Първо навиците, след това диетите, ако все още има нужда! Целта на книгата ... е да ви спести две важни неща: пари и време за четене на ненужни книги и търсене на подходящи диети. Ако сте натрупали килограмите си в продължение на дълъг период от време, здравословното възстановяване на теглото също няма да е кратко. Но това не е проблем, ако го разглеждате като естествен процес, резултат от начина ви на живот, защото именно в такъв момент е подходящо да опознаете себе си по-задълбочено и да откриете какво точно искате и каква трябва да е целта, преди да тръгнете по пътя на промените.

Книгата „Никога вече пристрастени” ще се опита да ви помогне именно в това ваше изследване на себе си и в постигането на промяната. Тя е не само за храненето и за наднорменото тегло, но и за човешкия живот в своята съвкупна цялост.
Захвърлете диетите и обърнете внимание на промяната на хранителния си режим, което трябва да стане бавно, осъзнато и постепенно. И в повечето случаи ще ви трябва подкрепа- сами няма да се справите. Откъде и как можете да я получите, ще разберете от книгата.

Също така от книгата ще научите:

Кои изкуствени продукти повишават апетита ни и кои естествени храни го понижават?

Защо не е добре да гладуваме, за да бъдем слаби?

Как да се справим с пристрастяването към храната?

Каква е разликата между хранене и зависимост към определени храни?

Защо теглото е по-маловажна от физическата форма по отношение на риска от смърт? (Рискът е по-малък, ако сте в добра физическа форма и с наднормено тегло, отколкото, ако сте слаб и в лоша физическа форма.)

Може ли да се заразим със затлъстяване?

Каква е връзката между автомобила и програмите за отслабване?

Защо за диетична програма, от която могат да се печелят милиони, не е нужна качествена диета?

Как се изопачават статистически данни и как можем да увеличим броя на дебелаците за 5 минути?

Защо всъщност е създаден ИТМ?

Защо метаболитното здраве е по-важно от нежеланите килограми?

Кой реално продава програмите за отслабване?

Какви са различните начини за усвояване на въглехидратите?

Защо е от значение как отслабвате?

Как царевичният сироп и безалкохолните напитки нахлуха в училищата? Какви са ситуационните бариери пред здравословното хранене?

Как да сте сити без да се тъпчете?

Защо движението е по-важно от диетите?

Как да се справите с пристрастяването към храната?

Кои хранителни режими и диети са опасни за здравето?

Защо не успявате да отслабнете с успешни диети?

Кой можеше да промени нещата и защо не го направи?

 

Откъси от книгата:

Спорът между нисковъглехидратните диети и бедната на мазнини диета е обявен за решен през 1977г., но не на базата на научни обсъждания и открития, а чрез акт на американското правителство. Джордж Макгавърн, тогава председател на Сенатската комисия по въпросите на храненето и нуждите на хората, свиква сесия на същата тази комисия и след няколкодневни обсъждания се решава, че хранителните мазнини са виновни не само за сърдечните заболявания, но и за затлъстяването, тъй като са много калорични. Конкретните диетологични цели на политиците са публикувани в документа „Диетологични цели на Съединените щати“, като основните са:
- повишаване на консумацията на въглехидрати, докато не станат 55-60% от калориите и - намаляване на консумацията на мазнини до дял от 40-30%, от които наситените не бива да са повече от една трета.

Сигурно ви прави впечатление, че белтъчините изобщо не влизат в сметките, сякаш не съществуват. САЩ, а скоро и целият свят започват да следват съветите за хранене, написани от американските политици. Без каквито и да е сериозни научни доказателства, диетологичните цели стават новата официална религия. Всичко друго се превръща в ерес.
=============

Хормоните, които регулират натрупването и отстраняването на мазнини, включват инсулин, лептин (името идва от гръцката дума за слаб - „лепто“) и IGF-1. Колкото повече мазнини започнете да трупате, толкова повече лептин се освобождава от мастните тъкани, като сигнализира на мозъка ви, че имате доста натрупани енергийни запаси и не е нужно да се храните. Освен това лептинът активира рецепторите в хипоталамуса, които потискат апетита ви. Това звучи чудесно, но има един проблем. Човешкият организъм става устойчив на лептина, когато нивата му останат високи твърде дълго време. С други думи, ако преядете и качите някой и друг излишен килограм няколко пъти в живота си, организмът ви продължава да освобождава лептин, докато не се върнете към подходящото тегло. Но прекарате ли по-голяма част от живота си с наднормено тегло, лептинът просто спира да действа, най-вече защото тялото е прекомерно заето да се справя със симптомите на токсичния глад. В резултат на това лептинът вече не може да потиска апетита. Проблемът обаче става още по-голям, когато минете на диета за отслабване, и то след като сте развили устойчивост срещу високи нива на лептин, тъй като тогава нивото на лептина спада, а това на свой ред понижава функцията на щитовидната жлеза и изразходването на енергия в скелетните мускули на тялото ви. При това положение хората, отслабнали с помощта на диета, се оказват с по-ниска базална метаболитна скорост, което означава, че те изгарят по-малко калории в покой от хора със съвсем същото тегло, които не са го постигнали с помощта на диета, и за да могат отново да започнат да отслабват, трябва да се активира лептинът.
==========

През 1984г. Кисий и Корбет правят предположение за предварително „зададени“ телесно тегло и мастна тъкан. Изглежда механизмите на хомеостазата защитават това зададено телесно тегло от промените, независимо дали тези промени са надолу или нагоре. Ако теглото падне под зададеното, се задействат компенсаторни механизми, за да се възстанови. Ако теглото се качи над зададеното, компенсаторните механизми се включват, за да го намалят. Проблемът при затлъстяването е, че това зададено телесно тегло е твърде високо. Кой обаче е виновен за този проблем? Оказва се, че невроните в областта на хипоталамуса по някакъв начин отговарят за задаването на идеалното тегло (зададеното телесно тегло), тъй като мозъчните тумори, мозъчните травми или радиация в тази важна област причиняват сериозно затлъстяване, което често не се поддава на лечение.


Сбъдни мечтата си, издай своя книга! Мечта за книга"(http://dreambook.bg)